Kijk voor een proefabonnement op www.kok.nl en klik door naar 'Tijdschriften'.
Het maartnummer 2010 is verschenen.
In het maartnummer staan columns, nieuwsberichten, besprekingen en interessante artikelen waaronder:
Toekomstmuziek
Scenario’s voor een adequate liturgisch-muzikale cultuur
door Martin Hoondert
Het Gregoriusblad wil midden in de lopende discussies over muziek in de liturgie staan. In de huidige situatie zien we een veelheid aan repertoires en daarmee verbonden ‘culturen’. Welke tendensen in deze veelheid hebben toekomst? Met andere woorden: hoe klinkt de liturgische muziek in 2020? Welke muziek is nodig en adequaat voor de liturgie zoals we die over tien jaar zullen vieren?
Eenen sanger ende componist
Jacobus Clemens non Papa (ca. 1510-ca. 1555)
door Jan Jaap Zwitser
Jacobus Clemens non Papa is niet een componist van wie wekelijks missen en motetten in de Nederlandse kerken worden gezongen. Dit jaar is het ongeveer vijfhonderd jaar geleden dat hij werd geboren. Reden om aandacht te schenken aan een van de belangrijkste zestiende-eeuwse componisten uit het Franco-Vlaamse gebied met een omvangrijk en indrukwekkend oeuvre.
Kijk voor uitgaven van motetten en chansons op www.cpdl.org.
Goed voorbeeld doet goed volgen
Interview met organist Wouter van Belle
door Marcus de Haard
In veel kerken wordt op vaak ‘plaatselijke’ wijze aandacht besteed aan de invulling van liturgie. Dit geldt voor de orde van dienst, de muzikale leiding van koren, maar zeker ook voor de muzikale ondersteuning als geheel. Het is daarom ook dat organisten niet zijn weg te denken uit onze kerken. Wat moeten we zonder hen? Dirigenten krijgen meestal de ‘volle’ aandacht wanneer het gaat om dé muziek. Een organist staat vaak meer op de achtergrond terwijl men zonder vaak beperkter is.
Mathieu Dijker
Een leven lang kerkmuziek
door Anthony Zielhorst
De componist Mathieu Dijker (1927) heeft zich uitvoerig bezig gehouden met het gregoriaans en vanaf zijn verblijf in Rome zelfs specifiek met het Grieks repertoire daarbinnen. Hij is daarin zelfs gepromoveerd. Het is zonneklaar dat deze preoccupatie zijn componeertrant heeft beïnvloed. In deze bijdrage wordt ingegaan op de vraag hoe het gregoriaans de componist Mathieu Dijker heeft beïnvloed en op welke wijze deze invloed zich gedurende vijftig jaar (1959-2009) in Dijkers oeuvre heeft ontwikkeld.
Pirenne, Bartolucci en Dijker in 1964
Maurice Pirenne, Domenico Bartolucci en Mathieu Dijker in 1964 (fotograaf B. Rikkert de Koe)
In juni 2000 verscheen de cd Een 'monument' voor Mathieu Dijker waarop onder meer zijn 'Veni Creator Spiritus' is te horen. Dit werk wordt uitgebreid in het artikel besproken.